Trzech mężczyzn, materac do spania i dążenie do zapewnienia lepszego komfortu podczas snu pod gwiazdami.
„Założyliśmy firmę, ponieważ chciałem mieć lepszy materac do spania” – mówi John Burroughs, współzałożyciel Therm-a-Rest®. Jako doświadczony alpinista, John wiedział, że cienkie piankowe materace o zamkniętej strukturze komórkowej z początku lat 70. XX wieku dawały ogromne możliwości stworzenia produktu, który zapewniałby lepszy wypoczynek w nocy, a w efekcie większą aktywność w górach w ciągu dnia.
W tamtym czasie John był inżynierem w korporacji lotniczej Boeing. Jego dwaj przyjaciele, współzałożyciele Jim Lea i Neil Anderson, właśnie stracili pracę w wyniku legendarnych już zwolnień w Boeingu, które doprowadziły Seattle do zastoju gospodarczego na przełomie lat 60. i 70. John zaproponował Neilowi i Jimowi, aby w ramach współpracy skupili się na zaprojektowaniu lżejszego, wygodniejszego i trwalszego materaca do spania, o jakim marzyli.
Pewnego dnia podczas pracy w ogrodzie Jim doznał olśnienia. Gdy przesunął ciężar ciała na swoim piankowym materacu, usłyszał powietrze uciekające z jego wnętrza. Doszedł wtedy do wniosku, że gdyby piankę otwartokomórkową umieścić w hermetycznej konstrukcji, można by kontrolować ciśnienie powietrza wewnątrz materaca za pomocą zaworu. Połączenie pianki i powietrza chroniłoby i izolowało termicznie biwakowiczów, zapewniając im ciepło i wygodę. Ponadto zdolność pianki otwartokomórkowej do samoistnego rozprężania się pozwoliłaby na samoczynne napompowanie się sprasowanego materaca samopompującego.
Rok później, po wielu testach w terenie, udało im się opracować projekt, który oferował znacznie większy komfort i lepsze właściwości niż wszystko, co istniało wcześniej. John nazwał go „Therm-a-Rest”. Cascade Designs Inc. została założona jako firma zajmująca się sprzedażą tego produktu, złożono wniosek patentowy i w 1972 roku materac samopompujący Therm-a-Rest był na najlepszej drodze do zrewolucjonizowania warunków wypoczynku podczas przebywania na świeżym powietrzu. Stał się on nieodłącznym elementem ekwipunku milionów entuzjastów outdooru na całym świecie.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie w Europie, w 1985 roku otwarto zakład produkcyjny i dystrybucyjny w Midleton, w Irlandii. To dodatkowe centrum na rynku pozwoliło nam skutecznie zaspokoić potrzeby szybko rosnącej grupy klientów, przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowej jakości i obsługi klienta, dzięki czemu możemy objąć każdy produkt Therm-a-Rest gwarancją, która nie ma sobie równych.
Do 1986 roku Therm-a-Rest stał się nazwą rozpoznawalną wśród miłośników turystyki i aktywnego wypoczynku na całym świecie. W tym samym roku powróciliśmy do starego zamkniętokomórkowego materiału, który pobudził naszych założycieli do działania i stworzyliśmy karimatę RidgeRest®. Jej nierówna faktura, poprzecinana licznymi kanalikami powietrza, sprawiły, że ta piankowa mata stała się czymś wyjątkowym. Jest tak wyjątkowa, że zarówno ona, jak i bardziej kompaktowa mata Z Lite™, wprowadzona w 1989 roku, pozostają podstawowymi elementami ekwipunku na całym świecie.
W 1994 roku, z myślą o przyszłości, wprowadziliśmy na rynek pierwszy na świecie zestaw łączący śpiwór i materac do spania. Choć pomysł ten wyprzedzał swoje czasy, spędziliśmy wiele lat na udoskonalaniu tej koncepcji, czego efektem jest nasza obecna oferta zaawansowanych technologicznie śpiworów i materacy.
Na przełomie wieków stale wprowadzane innowacje technologiczne, takie jak pianki wycinane metodą sztancowania, mapowanie nacisku, siedziska turystyczne i pierwsze materace dla kobiet, utrzymywały 30-letnią wówczas firmę w czołówce innowacyjnych producentów.
Równocześnie zaczęły napływać wyrazy uznania. Oprócz ponad 18 najwyższych niezależnych nagród dla naszych produktów, byliśmy pierwszą z dwóch marek wyróżnionych złotą nagrodą Editor’s Choice Gold Award magazynu Backpacker. Czytelnicy tego magazynu uznali również samopompujący się materac Therm-a-Rest za jeden z pięciu najlepszych wynalazków outdoorowych wszech czasów, a Outside Magazine dodał go do imponującej listy „The Most Influential Gear of All-Time”.
Z niesłabnącym zapałem do tworzenia innowacyjnych produktów w 2009 roku wprowadziliśmy na rynek materac NeoAir® o wysokim współczynniku izolacji. Jest to największa innowacja w kwestii podniesienia komfortu snu na świeżym powietrzu od czasu wyprodukowania pierwszego materaca Therm-a-Rest. Łącząc dwie technologie oczekujące na opatentowanie, materac NeoAir® został wyróżniony ponad tuzinem nagród i pozostaje bezkonkurencyjny pod względem możliwości zapewnienia większego ciepła niż jakikolwiek inny materac.
Przejęcie w 2012 roku produkcji LuxuryLite®, czyli ultralekkich łóżek turystycznych, ponownie umożliwiło nam wprowadzenie produktu, który na nowo zdefiniował całą kategorię. Wprowadzenie na rynek naszych nowych śpiworów i materacy integrujących śpiwór i materac w jeden spójny zwiększający komfort system z pewnością wywoła podobny efekt. Śpiwory Hyperion i Polar Ranger zostały wyróżnione nagrodami Editor’s Choice przyznawanymi przez Backpacker Magazine.
Pod wieloma względami działamy tak samo, jak 50 lat temu. Mimo że jesteśmy teraz dużo większą firmą, jesteśmy dumni z tego, że nadal stawiamy na jakość i innowacyjność, projektując każdy produkt w oparciu o bogate osobiste doświadczenia i produkując większość sprzedawanych przez nas artykułów własnymi rękami.